
Jejich výše přitom nedosahuje takových hodnot jako v USA, obchodníci se raději snaží najít pro spotřebitele jinou přidanou hodnotu v podobě doprovodných služeb. Během Black Friday přitom zaznamenávají i o polovinu vyšší tržby, podobný nárůst zmiňují i nákupní centra v případě počtu návštěvníků.
A zatímco v zámoří, odkud pochází, platí za dlouholetý fenomén s výraznými slevami na všechny druhy zboží, do Česka se dostává až v posledních letech. Podle obchodního ředitele společnosti CZC.cz Tomáše Pilského je pojetí Black Friday na obou trzích nesrovnatelné. „Ve Spojených státech jde o mnohem výraznější událost v roce. V Česku se každým rokem přidává více jednotlivých maloobchodů i nákupních center, takže i u nás stále roste, ale zatím ani zdaleka nedosahuje takových rozměrů jako v USA,“ dodal.
Obchodníci vnímají Black Friday jako začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Na americkém trhu jsou slevy pro obchodníka často až na hranici únosnosti a zboží je možné koupit za setinu původní ceny. V Česku jsou slevové akce v průměru nižší a Black Friday se vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží.
Nárůst tržeb o polovinu
Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu. „Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 % vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 %,“, sdělila Iva Pavlousková, mluvčí společnosti HP Tronic provozující síť prodejen Datart či Euronics.
Rostoucí oblibu této nákupní horečky potvrzuje i projektový manažer Alza.cz Jaroslav Kotápiš. „Zaznamenáváme každoročně zvýšenou poptávku, vloni vzrostla v meziročním srovnání o 43 procent,“ uvedl. Řada společností zároveň nezasvěcuje slevy pouze pátku, ale akci natahuje například na víkend či celý týden.
Výrazné slevy se projevují i na rostoucím počtu nakupujících, který kulminuje s blížícími se vánočními svátky, v případě Black Friday je však jejich počet umocněn také kampaněmi napříč maloobchody. Podobně to vnímají i některé módní značky a výrazný větší zájem registrují i e-shopy.